ارگونمی و بهداشت کار با کامپیوتر

ارگونمی و بهداشت کار با کامپیوتر + نکات ایمنی

بهداشت کار با کامپیوتر یا ارگونمی کار با کامپیوتر امری بسیار مهم و ضروری است. در این مقاله بصورت ساده و کامل به این موضوع خواهیم پرداخت.

ارگونمی و بهداشت کار با کامپیوتر

وقتی که می خواهید پشت یک کامپیوتر بنشینید، شاید برایتان مهم نباشد که خود را در چه وضعیت فیزیکی قرار می‌دهید،

آشنا بودن با اصول کار با رایانه یا به عبارتی دیگر ارگونمی کار با کامپیوتر بسیار مهم است.

وسایل و محیط کار با کامپیوتر در نگاه اول ممکن است کم اهمیت به نظر برسد. اما این تصور درستی نیست.

موقعیت نامناسب فیزیکی بدنی و بی‌تحرکی باعث آسیب رساندن جدی به انگشتان و مچ دست، ستون فقرات و چشم‌های شما می‌شود.

درد، معمولاً در اثر حفظ مداوم یک حالت نادرست در بدن به وجود می‌آید.

مواردی که بررسی خواهیم کرد :

  • اصول کار با کامپیوتر
  • دستور العمل ایمنی کار با کامپیوتر
  • ارگونمی کار با رایانه
  • بهداشت کار با کامپیوتر
  • رعایت نکات ایمنی در کار با کامپیوتر
  • انتخاب یک میز مناسب
  • تنظیم نور صفحه نمایش
  • نحوه نشستن صحیح پشت میز کامپیوتر

میز مناسب کار با کامپیوتر

میز مناسب کار با کامپیوتر

میز های موجود دارای دو یا چند کشو هستند و کاربر می توانند ابزار کار خود را از قبیل کاغذ، غلط گیر، خط کش، مداد و خودکار، کاتر، گیره کاغذ و غیره را در آن قرار دهد.

ارتفاع استاندارد این نوع میزها بین ۷۰ تا ۷۲ سانتیمتر است.

میز باید داری چراغ مطالعه در سمت راست و متناسب با دید کاربر باشد.

استفاده از صندلی چرخان و بدون دسته به این دلیل که می توان با توجه به فیزیک بدنی آن را تنظیم نمود و همچنین دارای آزادی حرکت است، مناسب می باشد.

ارتفاع کف صندلی از زمین تا زیر زانو معمولاً ۴۵ سانتیمتر است. لازم به ذکر است که جثـه همه آدم ها به یک انداره نیست و هر کسی با توجه به اندام خود می تواند آن را تنظیم کند.

میزهای کامپیوتر و در مجموع هر میزی که چنین شرایطی را دارا باشد برای کار کردن با رایانه و تایپ کردن مناسب خواهد‌ بود.

قبل از شروع کار کردن با کامپیوتر، به گونه ای که کف پاها و همچنین مهره های ستون فقرات شما به حالت صاف قرار بگیرند بنشینید.

به پشتی صندلی خود تکیه داده و صفحه کلید را به سمت خود بکشید و لبه آن را مماس با لبه میز قرار دهید، خم شدن به جلو و عقب ضمن ایجاد خستگی موجب عوارضی مانند آرتروز نیز می گردد.

در برخی میزهای کامپیوتر کشوی متحرکی برای صفحه کلید قرار داده شده است که به راحتی می توان آن را حرکت داد و فاصله مورد نظر را به دل‌خواه تعیین کرد.

صفحه کلید نباید در ارتفاعی بالاتر و یا پایین تر از سطح میز کار باشد.

به عبارت دیگر صفحه کلید باید روی میز کار و روبروی صفحه نمایش باشد.

اصول کار با صفحه کلید

در این حالت زاویه بین بازو و ساعد در هنگام کار نباید از نود درجه بیشتر شود.

نکته دیگر در مورد صفحه کلید، نحوی قرار گیری دست ها بر روی آن است.

هر دو مچ کاملاً به موازات هم بر روی صفحه کلید به نحوی قرار گیرند که هر یک بخشی از صفحه کلید را تحت کنترل خود داشته باشند.

جمع شدن مچ ها به سمت داخل یا خارج صحیح نمی باشد.

زاویه گرفتن کف دست از مچ نیز باعث آسیب می‌شود. ممکن است برخی از کاربران، پایه های زیر صفحه کلید را باز کنند، این کار فشار زیادی به مچ دست ها وارد می‌کند.

بهترین حالت برای صفحه کلید آن است که کمترین زاویه را داشته باشد.

هنگام تایپ کردن فقط انگشت شما با صفحه کلید در ارتباط است و مچ دست ها با جایی در تماس نخواهد بود.

اگر مچ دست ها را روی میز قرار دهید، نمی توانید به سرعت تایپ کنید و از قدرت مانور انگشتان شما کاسته شده و همچنین به مچ دست ها فشار وارد می شود.

بهداشت کار با کامپیوتر و تنظیم نور صفحه نمایش

 در ادامه مقاله بهداشت کار با کامپیوتر به کارکرد صحیح صفحه نمایش (مانیتور) بر سلامت چشمان کاربر اشاره خواهیم کرد.

تنظیم مواردی مانند میزان نور، رنگ، درخشندگی و… ، مشخصه هایی هستند

که باید با توجه به محیط و کاری که قصد انجام آن با کامپیوتر را دارید به بهترین نحو ممکن تنظیم شوند.

نگاه کردن طولانی مدت ومدام به صفحه‌نمایش موجب خستگی و خشکی چشم‌ها می‌شود،

زمانی که مدت طولانی به صفحه نمایش نگاه می کنید، کمتر پلک می‌زنید و این امر باعث خشک شدن چشم‌ها می‌گردد.

با توجه به این موضوع، بهتر است پس از مدت زمان مشخصی چشم های خود را ببندید

و پس از استراحت دادن‌ آن‌ها نگاه خود را به منطقه ای دورتر بیندازید.

تنظیم نور صفحه نمایش نیز بسیار مهم است. بهتر است نور صفحه نمایش را زیاد بالا نبرید

و آن را طوری تنظیم نمایید که به چشمانتان نور زیادی نتابد.

اگر از لپ‌تاپ استفاده می کنید از بخش تنظیمات می‌توانید نور آن را کاهش دهید.

معمولاً و در محیط‌هایی با نور کم هر چقدر نور صفحه نمایش را پایین بیاورید برای سلامت چشمانتان بهتر است.

این موارد را هنگام نگاه کردن به صفحه کلید رعایت کنید :

  • فاصله بین چشم ها و صفحه نمایش که باید بین ۳۰ تا ۶۰ سانتی متر باشد و در بهترین حالت ۴۶ سانتی متر توصیه شده است.
  • صفحه نماش را در مکانی دورتر از پنجره و در امتداد قائم با آن ها قرار دهید.
  • مانتیور را طوری قرار دهید که نور پنجره یا روشنایی اتاق به آن نتابد.
  • همیشه سعی کنید تا جایی که می توانید روشنایی صفحه نمایش را کاهش دهید.
  • گردن خود را راست نگه دارید و شانه ها را عقب بدهید.

منبع: دانشکده بهداشت / تایپو

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − ده =